Thursday, July 28, 2011

cinte ..

apa tu cinte ek ..? confius lar...err.
  • Cinta itu sgt rumit.Bila org tanya pasal cinta,saya terasa mcm nak menulis essay 4 muka surat,utk menerangkan maksud cinta dari kacamata saya,tp sy sedar yg artikel panjang2 org tak suka,jadi saya ringkaskan.InsyaAllah.

    Oh!Cinta
    Bercakap soal cinta,suka saya gunakan Al-Quran sbgai hujjah.Cinta itu fitrah sebagaimana yg Allah sebut dlm ayat 14 surah Ali-Imran; 
    "dijadikan indah kecintaan kpd perempuan-perempuan,anak-anak dan harta benda".Kita selalu kaitkan cinta dgn couple.Ya betul! Couple itu zina hati,tapi bercinta pula bagaimana?

    Setakat ni,dah banyak soalan berkaitan cinta dan kapel diajukan kpd saya.Jawapan saya mudah.Cinta ialah 1 anugerah drpd Allah,kerana kita sendiri berasal drpd cinta,tapi bezanya ialah adakah cinta itu cinta yg mengikut syariat atau cinta yg mengikut syahwat?


  • Sekarang, apabila kita jatuh cinta ... apakah erti yang sebenar. Cinta adalah tentang pembelajaran. Anda belajar tentang kehidupan ... anda akan belajar tentang kelemahan anda, teman lelaki / teman wanita kelemahan ... dan belajar untuk menerima, seperti yang anda sedar cinta / dan akan menerima dia / cara mereka. Anda belajar untuk mengambil tanggungjawab, anda belajar untuk membuat keputusan dan membuat pelan.Jika anda gagal untuk belajar semua ini ... anda akan gagal dalam hubungan anda.
  • Anda belajar untuk setia, anda akan belajar ikhlas tiada siapa yang menyebabkan akan menjadi yang terbaik untuk menasihati anda apa yang perlu dilakukan ... kerana anda adalah salah satu dan hanya mengetahui perkara yang terbaik untuk dia / dia, menyebabkan anda mengenali mereka lebih baik berbanding dengan orang lain lain.
  • Cinta adalah tentang mencintai diri kamu sendiri dahulu sebelum menyayangi dia / dia.Anda perlu dapat membezakan apabila cinta anda melebihi sempadan ... menyebabkan selalunya terlalu banyak cinta anda menjadi terlalu cemburu atau mempunyai. Cinta adalah kira-kira pengorbanan, anda boleh memberi dan mengambil ... kadang-kadang kehidupan anda sendiri.  
  • Love harus secara berperingkat .sebelum anda memutuskan untuk memberikan seluruh hidup anda kepada dia / dia, sebelum anda berkahwin dengan seseorang, hanya cinta kepadanya / 40% itu sahaja, menyebabkan anda tidak tahu apa yang berlaku esok. Sebaik sahaja anda his / her (hubby / wive) anda perlu memberi 70%, apabila anda datang dengan keadaan hidup dan keadaan mati, daripada apa yang anda telah memberikan hidup anda kepada dia / dia, sebagai nafas terakhir untuk seseorang yang anda cintai.
  • sayang pada diri sendiri sebelum sayang pada orang lain ..: ')

2 comments:

Anonymous said...

taufik zainal mmg angau

taufik'z said...

wak lu... ni ayat bapak kau lar.. aku copy jer.. haha

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates