Tuesday, March 22, 2011

Bila ujian cinta menjalar,di mana panduannya?

Menduakan Cinta-Nya





“Salahkan bercinta?Allah yang hadirkan cinta, tak kan tak boleh layan?”
“Kalau tak boleh bercinta, macamane nak kenal bakal pasangan?” 

 
Begitulah antara keluhan remaja kita.Banyak persoalan diminda yg masih belum terjawab.Siapakah yang akan menjawabnya?Adakah pengalaman orang dewasa disekelilingnya atau hanya mengikut logic ?

SYIRIK CINTA 


Selalu kita diingatkan agar tidak syirik.

Ada apa dengan syirik?

Syirik itu menduakan Allah.Menyembah selain Allah.Ia dinobatkan raja segala dosa besar.Dosa yang tidak mampu diberi ganti rugi untuk membeli kemapunan Allah.

Mengambil sesuatu yang selain daripada Allah s.w.t. sbg sumber kecintaan paling utama dalam hidup bererti menggantikan tempat ALLAH S.W.T dangan selain-NYA.Allah s.w.t mendedahkan kepada kita fi kitab Al-Furqan melalui firman-Nya bermaksud :
     "Dan antara manusia ada orang yang menjadikan selain Allah sebagai tandingan.Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah.Adapun orang beriman sangat cintanya kepada Allah.Dan jika seandainya orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika melihat seksa(pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahawa Allah maat berat seksaan-NYA(nescaya mereka menyesal)”      (Surah Al-Baqarah:165)


    Para ulama, ketika membincangkan ayat ini menyebut tentang KESYIRIKAN DALAM CINTA atau digelar sebagai syirik al-mahabbah.Manusia menduakan cinta pada ALLAH dengan makhluk seangkatan dengannya.

  Bagaimana dengan cinta makhluk pada saat ini?Adakah ia menjadi alat untuk kita lebih dekat pada Allah? ATau adakah ia menjadi matlamat yang kita damba-dambakan sehingga melupukan Allah? Semakin besar cintamu kepada Allah,semakin kecil nilai makhluk kepadamu,apetah lagi untuk menjadikannya tandingan kepada Allah untuk diangau-angaukan.

    Ketika cinta berkuasa,diri menjadi bingung.Gundah-gulana.Resah melanda.Banyak urusan tergendala.Apa yang dibuat serba tak kena.Merebak rasa malas.Membara rasa segan jika orang tahu tindakan yang pernah dilakukan.Maksiat demi maksiat mula meratah iman dan kesedaran.Menyimbah nur dengan kegelapan.Hati menjuih tatkala mendengar  kebenaran.

Aduhai hati,takutlah pada syirik cinta !

Jangan tipiskan sensitivitimu wahai hati kerana aku tidak sanggup memiliki hati yang mati.



MENTERJEMAHKAN Cinta dengan Jalan-Jalan “Taqrabu al-zina”

Ya, bukan Allah tidak tahu hatimu cenderung pada si dia.
Bukan Allah tidak memahami kau selalu merinduinya.
Bukan Allah tidak mengerti bayangannya sering singgah dimindamu.
Semua itu fitrah.Setiap fitrah ada peraturannya.Kenapa?
Supaya fitrahmu itu tersalur secara mulia dan diredhai-NYA. 

Bagaimana menghadapi ujian ini? Agar fitrah tidak jadi fitnah.Agar fitrah mendapat barakah.Bagaimana caranya?Kenalpasti dahulu tahap kesediaanmu, wahai remaja.


Dirimu sedang sibuk dengan pelajarankan?
Dirimu belum bersedia untuk berumahtanggakan?
Dirimu sedang mempersiapkan dirikan?
Dirimu sedang mengutamakan priority yang lebih pentingkan?


Kalau dirimu dalam situasi ini, jadikan ujian cinta ini sebagai lubuk pahala apabila kau perisaikannya dengan MUJAHADAH.


Apabila angau bertandang , cepat-cepatlah beristighfar kepada Allah.Kita beristighfar bukan kerana rindu itu satu dosa sebaliknya bimbang zina hati akan menjalar.Sibukkan diri dengan aktiviti2 yang boleh membina diri.

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa,Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

        “Setiap bani adam memiliki peluang utnuk berzina.Kedua-dua mata itu berzina dan zinanya adalah dengan melihat.Kedua-dua kakinya juga berzina dan zinanya adalah dengan berjalan.Mulut juga berzina, dan berzinanya adalah dengan mencium dan hati itu juga berzina dan zinanya adalah hawa nafsu dan angan-angan.Ttetapi kemaluanlah yang akan membenarkan atau menginkari zina tersebuT "  (Riwayat Ahmad) 
                                                               


Gentarlah pada firmannya yang bermaksud:

“Dan janganlah kamu menghampiri zina.Sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang keji.Dan suatu jalan yang buruk” (17:13) 
                                                              

 
Para ulama menjelaskan bahawa firman Allah s.w.t “janganlah kamu mendekati zina” maknanya lebih dalam daripada “janganlah kamu berzina”. Firman Allah tersebut bermakna “Dan janganlah kamu mendekati sedikit pun juga dari zina” (Tafsir al-Qurtubi) Yakni,janganlah kamu mendekati apa-apa yang berhubung dengan zina dan apa-apa yang membawa kepada zina, apetah lagi sampai berzina.


Setelah Islam memberikan panduan,wajarkah meyalurkan fitrah cinta dengan
  •  Jalan-jalan yang menghampiri zina?
  •   SMS bertali arus tanpa keperluan
  •   Call siang malam tanpa urusan
  •   Chatting kosong tanpa isi
  •   Dating bertemankan syaitan
  •   Pandang-pandang tanpa pagaran
  •   Khalwat di tempat-tempat sunyi
  •  Berbual-bual,bincang-bincang,tanya2 khabar tanpa sepadan
  •   Menghalalkan ikhtilat dengan istilah adik angkat,abang angkat dan banyak lagi

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates